Publikasi S2 Bimbingan Dan Konseling

Year Title Description Publisher Author(s)
2020 FILANTROPI SEMBAKO UNTUK MASYARAKAT TERDAMPAK COVID-19
The COVID-19 pandemic, which lasts until mid-2020, threatens the family resilience sector to meet primary needs. Community resilience relates to the ability of the community to be able to use the available resources (such as technology, food, work, and a sense of security) in meeting basic needs and carrying out their social functions. Therefore, it is necessary to implement a philanthropic program immediately. One of the program activities at LPPM Unesa is the philanthropy of staple foods. This activity is an element of supporting family resilience in the face of the COVID-19 pandemic. In line with the concepts of Marx and Engles, that social bond has the meaning of the bond of solidarity. Philanthropy is social capital and makes it a dimension of social support, in the form of information support, social interaction, and self-esteem. In general, the provision of social support by universities to the community indicates the level of participation at the local level. The hope is to create family physical endurance.
JABN 1 (2), 64-77, 2020
2020 Hubungan antara efikasi diri dan motivasi berprestasi dengan kecemasan akademik peserta didik kelas VIII Smp Negeri 20 Surabaya
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara efikasi diri dan motivasi berprestasi dengan kecemasan akademik peserta kelas VIII SMP Negeri 20 Surabaya. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kuantitatif. Subjek yang menjadi sampel dalam penelitian ini yaitu 190 peserta didik kelas VIII di SMP Negeri 20 Surabaya. Alat ukur dalam penelitian ini menggunakan skala efikasi diri, skala motivasi berprestasi dan skala kecemasan akademik. Analisis yang digunakan yaitu korelasi product moment dan korelasi berganda dengan bantuan program SPSS Statistics 24 For Windows. Berdasarkan hasil analisis data dapat disimpulkan 1) Semakin tinggi efikasi diri dan motivasi berprestasi peserta didik maka semakin rendah kecemasan akademiknya. 2) Hasil penelitian menunjukkan nilai koefisien korelasi sebesar 0,553 dengan nilai signifikansi sebesar 0,000 (p< 0, 05) dengan sumbangan efektif variabel efikasi diri dan motivasi berprestasi secara bersama-sama terhadap kecemasan akademik peserta didik sebesar 30% sedangkan 70% sisanya dipengaruhi oleh faktor lain.
Jurnal BK UNESA 11 (1), 2020
2020 Hubungan antara kontrol diri dan perilaku asertif dengan prokrastinasi akademik peserta didik kelas ix SMP Negeri 34 surabaya
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara kontrol diri dan perilaku asertif dengan prokrastinasi akademik peserta didik kelas IX SMP Negeri 34 Surabaya. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kuantitatif. Analisis data yang digunakan adalah korelasi product moment dan korelasi multiple product moment. Hasil dari analisis data dari korelasi product moment antara kontrol diri dengan prokrastinasi akademik menunjukkan koefisien korelasi sebesar-0,698 dan taraf sigifikansi sebesar 0,000, perilaku asertif dengan prokrastinasi akademik sebesar-0,442 dan dan taraf sigifikansi sebesar 0,000 serta kontrol diri dengan perilaku asertif sebesar 0,719 dan taraf sigifikansi sebesar 0,000. Hasil analisis data dari korelasi multiple product moment secara bersama-sama antara ketiga variabel menunjukkan hasil koefisien korelasi sebesar 0,703 dan taraf sigifikansi sebesar 0,000 yang menunjukkan bahwa kontrol diri dan perilaku asertif secara bersama sama berhubungan dengan variabel prokrastinasi akademik dengan hubungan yang kuat. Koefisien determinasi sebesar 0,495 memiliki arti bahwa variabel kontrol diri dan variabel perilaku asertif secara bersamasama memberikan pengaruh sebesar 49, 5% terhadap prokrastinasi akademik, sedangkan untuk sisanya yaitu 50, 5% dapat dipengaruhi oleh faktor lain yang tidak diukur dalam penelitian ini.
Jurnal Bimbingan dan Konseling Universitas Negeri Surabaya 11 (1), 25-34, 2020
2020 The Implementation of the Emotion Regulation Therapy for Students With Intellectual Disabilities
The aim of this research was describing the effect of the emotion regulation therapy in reducing the aggressive behavior among students with intellectual disabilities in the special senior high school. This research implemented the Single Subject Research design. Moreover, observations were implemented to collect data. Results reported that in the pre-test the average of aggressive behaviors showed by students on the 40 minutes period was 45 seconds with an average frequency of 10 times, while during the post-test average of aggressive behaviors performed by students on the 40 minutes period was 30 seconds with an average frequency of 6 times Therefore it can be said that after being given an emotion regulation therapy program, students with intellectual disabilities could regulate their aggressive behaviors appropriately.
International Joint Conference on Arts and Humanities (IJCAH 2020), 115-119, 2020
2020 The Implementation of Assertive Training to Reduce Aggressive Behaviors of Students With Mild Intellectual Disability
The purpose of this study is to describe the effect of assertive training to reduce aggressive behavior of students with mild intellectual disability of grade ten SMALB (Special Senior Public School) Sidoarjo. This study used a quantitative approach with type Single Subject Research (SSR), ABA design. The technique of collecting data used observation. The data analysis technique used was visual analysis in conditions and visual analysis between conditions for frequency and duration data, while quality data were analyzed using descriptive percentage techniques. The results showed that in the baseline phase (A1) the average aggressive behaviors of students during the 40 minutes is 35, 5 seconds with an average frequency of 14.25 times with the quality of severe aggressive behaviors. In the Intervention phase (B) the average aggressive behaviors carried out by students in 40 minutes was 9.2 seconds with an average frequency of 5.7 times with a mild quality of aggressive behaviors. In the baseline phase (A2) the average aggressive behavior carried out by students in 40 minutes was 15.5 seconds with an average frequency of 7.25 times with mild aggressive behavior. Thus, it can be concluded that during the intervention phase there was an effect of assertive training to reduce the aggressive behaviors of students with mild intellectual disability.
2nd International Seminar on Guidance and Counseling 2019 (ISGC 2019), 98-102, 2020
2020 The Effect of Story Reading Activities Media of Big Book on Interest in Reading and the Ability to Retell Early Childhood
This study aims to determine the effect of story reading activities with big book media on reading interest and the ability to retell children aged 5-6 years. The research subjects were children aged 5-6 years at RA Al-kalam Surabaya. The research approach used is a quantitative approach with a quasi experimental design. The study data obtained through observation and documentation taken at the time of the study. Data analysis techniques in this study used an independent sample t-test. The results of data analysis show sig. 0.000> 0.050, it shows that the null hypothesis is rejected so that it can be concluded that there is an effect of story reading activities using the big book media on reading interest and the retelling of children aged 5-6 years.
International Journal for Educational and Vocational Studies 1 (8), 908-000, 2020
2020 Pelatihan Konseling Karier John Holland Bagi Guru Bimbingan dan Konseling
Karier adalah salah satu bidang pelayanan guru Bimbingan dan Konseling (BK). Pelayanan bidang karier yang dilakukan saat ini masih berorientasi pada pemilihan karier. Namun belum banyak guru BK yang mengidentifikasi kepribadian siswa untuk dikorelasikan dengan pilihan karier siswa. Tujuan dari pengabdian masyarakatan ini adalah untuk membantu guru BK dalam memberikan pelayanan di bidang Karier di SMK kabupaten Banyuwangi. Target khusus dari kegiatan ini adalah meningkatanya pemahaman guru BK tingkat SMK di kabupaten Banyuwangi tentang pelayanan BK yang berorientasi pada teori karier John Holland. Metode dalam pengabdian ini yakni dengan memberikan seminar dan pelatihan secara terstruktur dan terbimbing. Kompetensi guru BK akan diukur dengan menggunakaa instrument yang diberikan kepada guru BK setelah pelatihan. Hal ini dilakukan untuk mengetahui …
Abimanyu: Journal of Community Engagement 1 (2), 29-33, 2020
2020 Peningkatan Self Compassion Untuk Mereduksi Perilaku Adiktif Pengguna Sosial Media Bagi Siswa SMP
The research aims to describe the process of counseling services on improving self-compassion of students in Surabaya Private Junior High Schools who have problems with addictive behaviors using sophisticated technology especially the social media section. The research methodology uses a descriptive qualitative method by collaborating with library research with an open questionnaire process and interviews with junior high school students who often use social media and addictive behavior on social media. The results of the study indicate that efforts to increase student self-compassion are able to show reduction and decrease the social media addictive behavior of students. Because in the counseling process increasing self-compassion requires a long process and factors that influence the addictive behavior of social media users. As well as looking at student activities from school and the environment so as not to influence about negative actions.
Indonesian Journal of Learning Education and Counseling 3 (1), 1-7, 2020
2020 Islamic Cognitive Behavior Therapy to Improve Student Self-Compassion
This study aims to test the effectiveness of group counseling with Islamic cognitive behavior therapy to improve student’s self-compassion. The study used a narrative research method with interviews and documentation. The process collaborates with library study research because the research data has not been fulfilled validity, and researchers have problem’s taking research subjects. The data collection was done by using an open questionnaire with a self-compassion scale to analyze students who fix low-level problems of self-compassion and interviews as the primary tool. The resulting research shows that group counseling with the Islamic cognitive behavior therapy approach with behavior rehearsal and reinforcement is effective in improving student’s self-compassion.
International Joint Conference on Arts and Humanities (IJCAH 2020), 385-388, 2020
2020 Teknik Self-Control Dalam Konseling Kelompok untuk Mengurangi Perilaku Cyberloafing pada Peserta Didik di SMA Negeri 5 Madiun
Perilaku cyberloafing pada peserta didik adalah perilaku yang dilakukan oleh peserta didik dengan menggunakan akses internet yang sudah disediakan sekolah untuk keperluan pribadi yang sama sekali tidak berkaitan dengan tanggung jawab mereka sebagai peserta didik dengan menggunakan perangkat teknologi yang dimiliki saat jam pembelajaran di dalam kelas. Salah satu faktor timbulnya perilaku cyberloafing pada kalangan peserta didik adalah rendahnya tingkat self-control pada diri masing-masing peserta didik. Tujuan yang ingin dicapai dalam penelitian ini adalah untuk menguji teknik Self-control dalam konseling kelompok untuk mengurangi perilaku cyberloafing pada peserta didik di SMA Negeri 5 Madiun. Jenis penelitian ini adalah pre-experimental design dengan one–group pre-test post-test design. Subjek dalam penelitian ini berjumlah 5 peserta didik kelas XI IPA 4 yang mempunyai tingkat cyberloafing yang tergolong tinggi. Analisis yang digunakan pada penelitian ini adalah statisti parametric dengan Uji T Sampel Berpasangan. Hasil analasis data pre-test dan post-test, dengan Uji T Sampel Berpasangan dapat diketahui dari hasil nilai signifikansi (2-tailed) yaitu sebesar 0,015 pada tabel. Dengan besaran nilai signifikansi tersebut maka dapat disimpulkan bahwa, nilai signifikansi (2-tailed)< 0, 05. Hal tersebut dapat diartikan bahwa ada perbedaan tingkat perilaku cyberloafing subyek, antara sebelum dan setelah diberikannya perlakuan konseling kelompok dengan teknik self-control. Sehingga dapat disimpulkan bahwa teknik self-control dalam konseling kelompok mampu untuk mengurangi perilaku cyberloafing pada …
Jurnal BK UNESA 11 (4), 2020