Publikasi S1 Pendidikan Luar Sekolah

Year Title Description Publisher Author(s)
2022 Peran orang tua dalam mengurangi dampak negatif penggunaan gadget
Kehidupan di era modern saat ini, anak-anak sebagian besar bertempat tinggal kota besar telah dipengaruhi gadget yang membuat lebih sedikit ruang untuk berpartisipasi dalam dunia nyata. Penelitian memiliki tujuan untuk mendeskripsikan peran orang tua dalam mengurangi dampak negatif penggunaan gadget pada anak di Kelompok Bermain (KB) Al Falah Darussalam Tropodo. Pendekatan dalam penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan subjek penelitian orang tua KB Al-Falah Darusalam tropodo dengan jumlah 15 orang tua. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan Wawancara tersetruktur observasi, dan dokumentasi. Penelitian menguji keabsahan data yang menggunakan teknik triangulasi. Pada hasil penelitian ini terdapat peran orang tua dalam mengurangi dampak negatif penggunaan gadget. Cara orang tua dalam mendampingi anak usia dini dalam menggunakan gadget antara lain 1) Batasi waktu anak dalam menggunakan gadget. 2) Pemilihan konten yang aman sesuai usia anak. 3) Imbangi penggunaan gadget dengan aktivitas anak. 4) Tetapkan aturan dalam penggunaan gadget bagi anak. 5) Orang tua perlu beradaptasi dengan perkembangan zaman.
Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6 (5), 5425-5436, 2022
2022 The Role of the Giri Mulya Study Group Community for Increasing Community Empowerment
Penelitian ini bertujuan untuk menggali kebutuhan masyarakat melalui pemberdayaan masyarakat yang berorientasi pada potensi daerah melalui Komunitas Kelompok Belajar Giri Mulya dengan proses pengelolaan sumber daya masyarakat berbasis komunitas. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif, sementara pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini yaitu pendekatan studi kasus. Lokasi penelitian ini terletak di Desa Munggugebang, Kecamatan Benjeng, Kabupaten Gresik. Pemilihan informan menggunakan teknik snowball sampling, dan teknik pengumpulan data menggunakan teknik observasi dan wawancara mendalam. Analisis data pada penelitian ini menggunakan model interaktif Miles and Huberman. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa pengembangan Komunitas Kelompok Belajar Giri Mulya memberikan dampak positif terhadap keberdayaan masyarakat yang ada di Desa Munggugebang. Kerja sama yang terjalin antar elemen masyarakat dapat menjadi suatu dorongan yang signifikan dalam melakukan suatu proses pemberdayaan. Keberlangsungan pendidikan di Komunitas Kelompok Belajar Giri Mulya menjadi suatu upaya paling dasar dalam melakukan pemberdayaan di suatu wilayah, dalam hal ini adalah pedesaan.
JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat) 9 (1), 2022
2022 The Important of Maritime Education from an Early Age to Build Indonesian Identity as Maritime Country
Indonesia is an archipelagic state which has chance to become maritime country with adequate marine resources. One of government’s effort to achieve the goal is improving the maritime education sector. The implementation of maritime education can be done from an early age education until high education. However, in the implementation there are many constraints as schools has no curriculum and operational guidelines and lack of experts in maritime. Based on the constraints, practical solution is needed as there must be coordination in ministry to make the program can be implemented well. Besides that, to support maritime learning process at schools needed curriculum and operational guidelines accordance with area condition and students needed. Next, the experts need to be adjusted with their competent and knowledge field.
ICONSEIR 2021: Proceedings of the 3rd International Conference of Science …, 2022
2022 Readiness of Parents in Utilizing Information and Communication Technology (ICT) in Children's Learning during the Covid-19 Pandemic
This study aims to determine parents' readiness to use ICT in children's learning during the Covid-19 pandemic. This study used quantitative research. The population in this study amounted to 571 respondents, while the sample in this study obtained many 230 respondents with research subjects, namely parents who have school-age children (students from PAUD/SD/SMP/SMA levels and currently implementing online learning). The sampling technique used is the purposive sampling technique. The data analysis technique in this study used descriptive statistical techniques. The study's overall results show that the readiness of parents in the use of ICT in children's learning during the Covid-19 pandemic shows good results with a percentage of 76.09%. These results are supported by the suitability of the results for each sub-variable, namely the sub-variables of parental readiness and ICT use in online learning. In this case, it can be interpreted that an educator must have readiness and understanding of the online learning system, but parents must also understand and master the technical implementation of online learning.
Journal of Nonformal Education 8 (2), 2022
2022 Peran Tutor dalam Pembelajaran Virtual pada Pendidikan Kesetaraan Paket C di SKB Cerme Gresik
Pembelajaran Virtual tidak asing bagi pendidikan nonformal, terutama diperkotaan. Ini dilakukan untuk memberikan kemudahan bagi peserta didik untuk tetap mengikuti pembelajaran meskipun jauh dari tempat belajar. Tutor sebagai pendidik memiliki peran penting dalam menyelenggarakan pembelajaran virtual pada pendidikan kesetaraan Paket C. Fokus penelitian yaitu peran tutor dalam pembelajaran virtual Pendidikan kesetaraan paket C SKB Cerme, Gresik. Penelitian menggunakan metode kualitatif dengan wawancara mendalam, observasi partisipatif, dan dokumentasi. Data dianalisis menggunakan tahapan reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpuan. Hasil penelitian tentang peran tutor dalam pembelajaran virtual; 1) sebagai pembimbing dilakukan untuk memecahkan masalah pembelajaran yang dihadapi peserta didik dalam melalui virtual, 2) sebagai motivator untuk menumbuhkan kesadaran diri dan berkembang sesuai potensi, menciptakan iklim kondusif untuk belajar yang menyenangkan (enjoyfull learning), 3) sebagai fasilitator dengan menciptakan suasana kondusif, membuat prosedur pembelajaran, menyediakan sarana prasarana, dan sumber belajar, dan 4) sebagai pengelola pembelajaran partisipatif yaitu mempersiapkan rencana dan perangkat pembelajaran melibatkan peserta didik pada pembelajaran virtual, dan mengevaluasi pembelajaran. Kesimpulan penelitian menunjukkan pentingnya peran tutor dalam pembelajaran virtual pada Pendidikan Kesetaraan Paket C sebagai membimbing, motivator, fasilitator, dan mengelola pembelajaran agar dapat mencapai tujuan dengan baik.
Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal 8 (3), 2207-2222, 2022
2022 PENGGUNAAN SECOND LANGUAGE PADA KEMAMPUAN BAHASA EKSPRESIF ANAK USIA 3-5 TAHUN DI SUNNY GLOW MONTESSORI PLAYSCHOOL MANYAR
Pada jenjang pendidikan anak usia dini (0-6 tahun) bahasa Inggris digunakan sebagai semi pengantar bahasa sehari-hari untuk mengenalkan hal-hal dasar kepada anak seperti warna, angka, bentuk, dan kebiasaan seharihari lainnya seperti berjabat tangan dan mencuci tangan. Inilah tujuan memberikan pendidikan bahasa Inggris sedini mungkin. Dampak yang muncul karena pembelajaran bahasa kedua diberikan sejak dini antara lain membuat penguasaan bahasa pada anak semakin meningkat. LAD (Language Acquisition Device) atau kemampuan pemerolehan bahasa merupakan kemampuan bawaan yang dimiliki oleh setiap manusia atau sebagai perangkat bahasa yang diperoleh anak sejak lahir akan semakin aktif sehingga meningkatkan pemerolehan bahasa anak.
MOTORIC 6 (2), 368-378, 2022
2022 Provision of Learning Room Facilities for School Age Children to Increase Learning Motivation in Semen Village, Gandusari, Blitar Regency, East Java
Blitar City is part of Blitar Regency in East Java Province. Here, there is also the tomb of Bung Karno, the First President of the Republic of Indonesia and the Proclaimer of Indonesian Independence. The existence of Bung Karno's grave is part of the tourism program in Blitar. In addition, there are other tourist attractions such as in the Semen Village, Gandusari District, Blitar. The existence of this tour will make the community around Semen Village to improve the quality of their education. This educational process requires a good learning space so as to make the educational process more comfortable. This is often done with the learning process carried out at home or around the house due to the covid 19 pandemic era. This service is carried out to improve the educational learning process in Semen Village, Gandusari District, Blitar by providing and increasing the space with a wider capacity. The methodology used is to build a study room using technology as a result of research that has been carried out by the main author. The building is made of Precast Composite Concrete. In addition, the authors conducted a survey on the existence of the construction of learning spaces to the user community. The hope of this service is that the existence of this increased study space will further increase the enthusiasm of the younger generation to learn and be ready to increase the tourism potential in Semen Village, Gandusari District, Blitar
THE SPIRIT OF SOCIETY JOURNAL: International Journal of Society Development …, 2022
2022 Implementasi Pembelajaran Berbasis Kemaritiman dalam Pembelajaran Anak Usia Dini Bagi Guru Kelompok Bermain di Kabupaten Lamongan
Pembelajaran bagi anak usia dini merupakan kombinasi yang tersusun meliputi unsur-unsur manusiawi, material, fasilitas, perlengkapan dan prosedur yang saling mempengaruhi dalam mencapai tujuan pembelajaran. Pada hakikatnya pendidikan anak usia dini menyajikan konsep belajar sambil bermain. Pembelajaran pada anak usia dini bersifat ‘tergantung’dengan guru/pengajar, maka diharapkan guru dapat mengembangkan pembelajaran berbasis kemaritiman sesuai dengan karakteristik kabupaten Lamongan (Lina, 2021). Dengan analisis beberapa permasalahan di atas, Tim PKM akan melakukan program pendampingan kepada guru Kelompok Bermain di Kabupaten Lamongan dalam upaya pengembangan pembelajaran berbasis kemaritiman.
DEDICATE: Journal of Community Engagement in Education, 59-68, 2022
2021 The Effectiveness of RADEC as a Distance Learning Model to Improve the Understanding of Class XI SHS Students on Dynamic Fluid Materials
This study aims to determine the RADEC learning model's effectiveness in improving understanding of dynamic fluid material to XI students of Senior High School (SHS) in distance learning (distance learning). This study used a quasi-experimental method with a nonequivalent control group design. The research population was all students of XI SHS classes, totalling 154 people. The sampling technique used purposive sampling. The sample is XI-3 class as the control group and XI-4 class as the experimental group. The instrument used was a cognitive test. The data analysis technique used descriptive statistics and inferential statistics. The results showed that the two groups' average value is that the pre-test control group was 58.12, and the post-test was 78.13, while the pre-test and post-test experimental group were 76.72 and 87.19. Thus, it can be concluded that the RADEC learning model is more effective than the conventional learning model.
The 2nd International Conference On Intelectuals Global Responsibility 1 (2021), 2021
2021 Development of Friction Force Quiz (F2Q) to Support Learning Evaluation on Friction Force Material in Class X SHS
Assessment in the education world has a vital role in measuring students' ability to evaluate the subject matter. The application of computer-based assessments is needed because this is following the conditions of technological development in the education world, which is increasingly sophisticated and diverse. Therefore, this article discusses the development of computer-based assessment products on physics material for class X SHS, namely Friction. This product is a computer-based formative assessment implementation system. This product development aims to make it easier to evaluate this material during the current pandemic conditions. This study uses a Research and Development (RnD) research model by applying the Define, Design, Develop, and Disseminate (4D) model. However, this research is only limited to the third stage, Develop. This product, Friction Force Quiz (F2Q), provides evaluation questions equipped with feedback and different levels of difficulty at each level. The level made in this product aims to determine the level of understanding of the student material. Based on product validation and testing results, this F2Q receives a positive and feasible response if used to support the evaluation of learning in the friction force material for class X SHS.
Proceedings of The 6th Asia-Pacific Education And Science Conference, AECon …, 2021