Publikasi S2 Bimbingan Dan Konseling

Year Title Description Publisher Author(s)
2020 Hubungan dukungan sosial dan student burnout dengan prokrastinasi akademik siswa kelas xi sma negeri 3 sidoarjo
Peran teman dan orang tua sangat dibutuhkan untuk memberikan dukungan secara positif agar kelelahan tidak sampai membuat siswa mengesampingkan tugas akademiknya. Pengesampingan atau penundaan tugas-tugas akademik inilah yang dapat disebut dengan perilaku prokrastinasi. Penelitian kali ini dilakukan untuk mempelajari secara empiris hubungan dukungan sosial dan student burnout dengan prokrastinasi akademik siswa kelas XI. Populasi untuk penelitian ini adalah siswa kelas XI SMA Negeri 3 Sidoarjo tahun ajaran 2019/2020. Pengumpulan data dilakukakn dengan menggukanan skala penelitian. Hipotesis dalam penelitian ini akan diuji dengan teknik statistik Multiple Correlation. Hasil dari pengujian hipotesis menunjukkan bahwa:(1) adanya hubungan negatif dan signifikan antara dukungan sosial dan prokrastinasi akademik siswa kelas XI SMA Negeri 3 Sidoarjo dengan koefisien korelasi R=-0,222,(2) adanya hubungan positif dan signifikan antara student burnout dan prokrastinasi akademik siswa kelas XI SMA Negeri 3 Sidoarjo dengan koefisien korelasi R= 0,511,(3) adanya hubungan secara simultan dan signifikan antara dukungan sosial dan student burnout dengan prokrastinasi akademik siswa kelas XI SMA Negeri 3 Sidoarjo dengan nilai koefisien korelasi R= 0,511 dan nilai koefisien determinasi R2= 0,261. Berdasarkan hasil penelitian ini, dapat disimpulkan bahwa dukungan sosial dan student burnout secara bersama-sama berhubungan signifikan dengan prokrastinasi akademik siswa kelas XI SMA Negeri 3 Sidoarjo dan memiliki kontribusi terhadap prokrastinasi akademik dengan sumbangan sebesar 26 …
Jurnal BK Unesa 11, 2020
2020 Pengaruh Keterlibatan Orangtua dan Dukungan Teman Sebaya terhadap Perilaku Disiplin Siswa di Sekolah SMKN 6 Surabaya
Tujuan penelitian ini adalah mengetahui pengaruh (1) keterlibatan orangtua terhadap perilaku disiplin siswa di SMKN 6 Surabaya dan pengaruh (2) dukungan teman sebaya terhadap perilaku disiplin Siswa di SMKN 6 Surabaya, dan juga bagaimana keduanya secara bersama-sama mempengaruhi perilaku disiplin siswa di SMKN 6 Surabaya.
Jurnal Bimbingan dan Konseling, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri …, 2020
2020 Penerapan Konseling Kelompok Realita Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa
Motivasi belajar yaitu rangkaian usaha yang dapat mengakibatkan dorongan dalam diri individu maupun dari luar, untuk melakukan suatu tindakan belajar, sedangkan konseling realita merupakan suatu konseling yang menekankan pada realita masa sekarang, serta kesadaran dalam bertanggung jawab terhadap dirinya sendiri tanpa merugikan dirinya ataupun orang lain. Penelitian ini memiliki tujuan untuk menguji ada peningkatan motivasi belajar siswa sebelum dan sesudah penerapan konseling realita.
Jurnal BK UNESA 11 (2), 158-162, 2020
2020 Differences in Effectiveness of Clogs and Captive Path Games to Improve Gross Motor Skills in Children 4-5 Years
This study aims to determine (1) Effective Clogs game to improve gross motor skills of children aged 4-5 years.(2) Captive Path game is effective in increasing the gross motor skills of children aged 4-5 years (3) There is a difference in the effectiveness of the game of Clogs and Captive Path increases the gross motor abilities of children aged 4-5 years. This research uses a quantitative research design. The analysis of the results of the study was carried out using the parametric statistical approach, which required a normality test, a homogeneity test, and to determine differences in the hypothesis, a T-test was performed on the N-gain score. The results showed that:(1) based on the normality test, the values for pre-test and post-test were greater than 0.05, so the clogs had normal distribution data. Homogeneity test results in pre-test and post-test values greater than 0.05, so clogs have homogeneous data.(2) based on the normality test, the values for the pre-test and post-test are greater than 0.05, then the captive path game has normally distributed data.(3) Based on the T-test on the N-gain Score, the sig value< 0.05 for clogs games concluded that clogs games effectively improve the gross motor skills of children aged 4-5 years while for captive path game produces sig values> 0.05 concluded that the game of captivity ineffective in increasing gross motor skills of children aged 4-5 years.
International Journal for Educational and Vocational Studies 2 (1), 1-4, 2020
2020 VIDEO MODELLING UNTUK MENINGKATKAN PERILAKU ASERTIF SISWA TUNAGRAHITA
Individuals with intellectual disabilities experience deficits in various social skills. This research attempts to describe the influence of video modeling to improve assertive behavior for students with mild intellectual disabilities. This research uses Single Subject Research (SSR) with AB design. The subject in this study was a 16-year-old mild intellectual disability student who was in high school. Data collection techniques using observation. Data analysis techniques used are visual analysis of conditions and visual analysis between conditions. The results of this study indicate that video modeling can improve the assertive behavior of students with intellectual disabilities. Increased assertive behavior in subjects after being given an intervention can be seen through the acquisition of student scores that increase after being given an intervention. From the change in direction trends from the baseline phase to the intervention phase shows a horizontal direction towards ascending means that there is an influence of video modellingto improve the assertive behavior of students with mild intellectual disabilities.
JURNAL ORTHOPEDAGOGIK 1 (3), 103-118, 2020
2020 The Development of The Management of Inclusive Schools Curriculum and Learning Model
International Conference on Special Education In South East Asia Region 10th …, 2020
2020 Creative Problem Solving Training to Enhance Students Problem Solving Skills on Career Issues
This study aims to describe the application of creative problem solving to improve career problem solving skills and describe improvement in career problem solving skills with creative problem solving for grades nine students in Public Junior High School. Research conducted using the type of Counseling and Guidance Action Research conducted on a cyclical basis. In each cycle consists of planning, action, observation, and reflection. Data collection techniques used include: questionnaire, rating scale, observation of teacher and student activities and interviews. The data analysis technique used is quantitative descriptive analysis. The subjects in this study amounted to 32 students consisting of 11 male students and 21 female students. From the results of the questionnaire analysis in the first cycle, scores obtained from career problem solving skills changed from the classical average number of 44% to 69%. Cycle II experienced a change in classical completeness in scores on career problem solving skills from 69% to 84%. Furthermore, from the data analysis of the rating scale, the average score of career problem solving skills has increased from 22% to 69%. Cycle II has increased from 69% to 94%. Comparison of classical completeness between cycles of questionnaire instruments and rating scales which indicate a change in positive signs of 15% and 25%. The results of teacher activity observation reached 80%, and observation of student activities reached 80%. The results of the interviews showed an increase in aspects of being happy with the training, instructions given, the course of the training, the need for techniques to be used and …
2nd International Seminar on Guidance and Counseling 2019 (ISGC 2019), 6-10, 2020
2020 Pelatihan Learning Theory of Career Counseling bagi Guru Bimbingan dan Konseling
Pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan untuk meningkatkan kompetensi pelayanan guru Bimbingan dan Konseling tingkat SMP di Kota Mojokerto. Peneliti bekerja sama dengan pihak MGBK SMP Kota Mojokerto. Kompetesi yang dilatihkan adalah softskills berupa pemahaman guru Bimbingan dan Konseling tentang Pelayanan di bidang karier yang berorientasi pada pendekatan LTCC. Target yang ingin dicapai setelah pelatihan ini adalah pemahaman yang pada akhirnya akan berpengaruh pada pelayanan konseling di bidang karier. Metode yang digunakan dalam PKM ini adalah melakukan pelatihan kepada guru Bimbingan dan Konseling dalam waktu tertentu. Kompetensi guru Bimbingan dan Konseling akan diukur dengan menggunakan instrumen yang diberikan kepada guru Bimbingan dan Konseling sebelum dan setelah pelatihan. Hal ini dilakukan untuk mengetahui perubahan pemahaman …
Jurnal PKM: Pengabdian kepada Masyarakat Vol 3 (02), 2020
2020 Improving Self-Efficacy with Nanogold-Nanosilver and Bodysanitizer for Communities in The Midst of Pandemic Covid-19
and the use of bodysanitizers made from eucalyptus in the midst of the COVID-19 pandemic. Medical effects, self-efficacy, health protocols and religiosity and spirituality after consuming NGNS moringa capsules and using the bodysanitizer will be the focus of this article. Limited scale test was conducted on 25 people with a variety of illness. Temporary results from interviews and observations indicated that: 1) For cases of diabetes and its wounds, the obtained data shows that the wounds dried up. 2) In the case of a weak body, the result shows that the body come to fresher, fittter and better. 3) In the case of rheumatism, the pain is no longer felt. 4) In the case of coughs and colds, result showed that all were cured. 5) In the case of flu and fever, the body will no longer have a fever and the flu has gone. From result of the limited observation out of 5 cases, implications showed for an increasing self-efficacy. So the …
Proceeding International Joint Conference on Science, Technology, Art, and …, 2020
2020 Citra diri remaja putri ditinjau dari kecemasan penggunaan instagram
Citra diri remaja putri adalah pembentukan diri yang meliputi perasaan dan pandangan diri sendiri. Pada masa remaja, gambaran tubuh serta penampilan dapat mempengaruhi penerimaan dirinya. Kasus citra diri remaja putri yang cemas dalam penggunaan Instagram ditemui di SMA Negeri 1 Kebomas. Oleh karena itu, tujuan penelitian ini untuk mencari tahu secara mendalam tentang bentuk citra diri remaja putri ditinjau dari kecemasan penggunaan instagram, serta peran guru bimbingan dan konseling dalam pembentukan diri remaja putri. Jenis penelitian ini adalah kualitatif deskriptif dengan menggunakan rancangan metode studi kasus. Alat pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi dan studi dokumentasi. Subjek pada penelitian ini adalah lima remaja putri di SMA Negeri 1 Kebomas. Teknik analisis data yang digunakan adalah dengan triangulasi.
Jurnal BK UNESA 11 (1), 21-25, 2020